دینام خراب
باتری خودرو توانایی تولید انرژی خود را ندارد و دینام انرژی شیمیایی موتور را به انرژی الکتریسیته موردنیاز باتری تبدیل میکند. درصورتیکه این قطعه مهم خراب شود باتری برق لازم را دریافت نخواه کرد و چراغ باتری در پشت آمپر خودرو روشن خواهد شد. راههای گوناگونی برای بررسی صحت عملکرد دینام وجود دارد. اگر این قطعه خراب شود شاید صدای ناهنجاری از موتور خودرو بشنوید و شاید چراغها ضعیف شوند؛ اما معتبرترین روش برای اطمینان از کارکرد دینام تست ولتاژ است و عددی که ولتمتر نشان میدهد میبایست بین ۱۳.۵ تا ۱۴.۵ ولت باشد. دینام خراب میتواند به باتری آسیب وارد کرده و آن را نیز از کار بیندازد. حتی اگر باتری را به تازگی خریداری کرده باشید نیز دینام معیوب میتواند عمر آن را کاهش دهد. به همین خاطر است که هرگز نباید نسبت به چراغ باتری روشن بیتفاوت بود.
در همین زمینه بخوانید: علت خرابی دینام خودرو چیست؟
قطبهای باتری سولفاته
این مشکل را به راحتی میتوان در خانه نیز رفع کرد. با گذشت زمان رسوبات سفید یا سبز رنگی اطراف قطبهای باتری شکل میگیرند و مانع شارژ درست و کامل آن میشوند. این رسوبات و خوردگیها به خاطر گرمای بالای محفظه موتور تشکیل میشوند و خود باتری نیز ی تواند بخار هیدروژن را ساتع کند. وجود فاکتورهای دیگر نیز در نهایت منجر به تشکیل رسوبات خواهند شد. خوشبختانه رسوبات را به راحتی میتوان از روی باتری زدود. البته باید دانست تماس مستقیم با رسوبات شاید باعث سوختگی شیمیایی شود چراکه بههرحال با اسید باتری سر و کار داریم. مطمئن شوید که دستکش و عینک ایمنی را استفاده کرده و سپس با آب و یا اسپری مخصوص باتری رسوبات را پاک کنید. در مرحله بعد با یک برس مخصوص قطبهای باتری را تمیز نمایید تا هیچچیزی روی آنها باقی نماند. اگر وضعیت قطبهای باتری خوب نیست شاید بهتر باشد آنها را تعویض نمایید.
همچنین بخوانید: علت خرابی باتری ماشین چیست؟
مشکل در سیمکشی خودرو
یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ باتری در پشت آمپر خودرو میتواند ناشی از اتصالات و کابلهای قطع شده باشد. عبور از دستانداز، گرمای موتور و… شاید باعث خرابی کابلها و قطع سیمها شود و جریان لازم به باتری نرسد. جدای از روشن شدن چراغ باتری شاید روشن شدن سختتر موتور نیز حاکی از مشکلی در سیمکشی خودرو باشد. همچنین شاید برخی بخشهای خودرو همچون چراغها ضعیفتر از قبل باشند. بهتر است در قدم اول اتصالات باتری را بررسی کرده و اگر سر باتریها شل هستند آنها را محکم کنید. اگر مشکل از سیمکشی باشد باید نزدیک یک متخصص مراجعه کنید تا مشکلات خودرو را رفع نماید.
سلولهای باتری آسیب دیده
عملکرد باتری اکثر خودروها از طریق سلولهایی که داخل یک محفظه قرار گرفتهاند صورت میگیرد. این سلولها انرژی شیمیایی را به الکتریکی موردنیاز خودرو تبدیل میکنند. همه سلولهای داخل باتری باید عملکرد خود را حفظ نمایند تا خودرو بتواند حرکت کند و اگر حتی یک سلول نیز آسیب دیده یا از کار بیفتد مشکلاتی همچون استارت دشوار، چراغهای ضعیف و… به وجود خواهد آمد. هر سلول باتری نیازمند میزان درستی از سولفوریک اسید و الکترولیت است هرچند در باتریهای جدید امکان اضافه کردن این موارد توسط خود مالک وجود ندارد.
استفاده از سیستمهای برقی زیاد در خودرو
از دیگر دلایل روشن شدن چراغ باتری در پشت آمپر میتوان به استفاده طولانیمدت از سیستمهای برقی زیاد در خودرو اشاره کرد. با اینکه باتری استاندارد خودرو طول عمر چند ساله دارد اما شاید باتری برخی خودروها زودتر از انتظار خراب یا خالی از شارژ شوند. فاکتورهای متنوعی باعث کاهش طول عمر باتری میشوند اما در اغلب موارد وارد آوردن فشار زیاد باتری و استفاده از سیستمهای برقی زیاد میتواند باعث این کار شود. خودروهای مدرن دارای تجهیزات زیادی از جمله چراغها، سیستم صوتی، کولر، صندلیهای گرم شونده و… هستند که برای کارکرد خود باید از برق استفاده کنند و بهکارگیری همه آنها مخصوصاً زمانی که باتری به اواخر عمر خود نزدیک شده میتواند از کار افتادن آن را تسریع کند.
باتری قدیمی
پس از بررسی تمامی احتمالات شاید زمان روبرو شدن با یک حقیقت ساده یعنی خرید باتری جدید فرا رسیده باشد. همانطور که گفتیم اکثر باتریها طول عمر ۳ تا ۵ سال دارند و حتی برخی از آنها بیشتر نیز عمر میکنند. بسته به رفتار راننده و طرز رانندگی او احتمال دارد باتری فقط ۱ یا ۲ سال کار کند. سؤال بسیاری از رانندگان این است که با چراغ باتری روشن تا چه مدت میتوان رانندگی کرد. همانند هر چراغ هشدار دیگری، هر چه زودتر مشکل را رفع کنید بهتر خواهد بود. البته در برخی موارد شاید فقط ۲۰ یا ۳۰ دقیقه زمان برای مراجعه به مکانیک و رفع مشکل داشته باشید و با گذشت زمان شاید خودرو از کار بیفتد و روشن نشود.